حنين حسام بعد احالتها للتحقيق : اول مرة اعيط فى فيديو

تريندفنون
20 أبريل 2020آخر تحديث : الإثنين 20 أبريل 2020 - 8:19 مساءً
حنين حسام بعد احالتها للتحقيق : اول مرة اعيط فى فيديو

احيلت اليوم حنين حسام الفتاة الجامعية الشهيرة على تطبيق “تيك توك”, بـ هرم مصر”, الى التحقيق لقيامها بأفعال وسلوكيات تخالف العادات والتقاليد الجامعية, وتتنافى مع الاداب العامة, لذلك قامت ببث مقطع فيديو لها عبر حسابها الرسمى على تطبيق “انستغرام”, وعلقت فيه على القرار وهى تبكى وقالت:”لقيت ناس بعتتلى فيديو انتشر على فيس بوك لمذيع يتحدث عنى، وبصراحة المذيع لعبها صح لأنه قص الفيديو بتاعى من استورى انستجرام، وحللها على مزاجه، وفى أهالى مش عارفين يعنى ايه الـ “لايفات” اللى اتكلمت عليها”.

وتابعت حنين، الـ “لايفات” شغل زيها زي أى شغل، هو فى شغل بدون مقابل، اللايف شغل، والممثلين دلوقتى بقوا يطلعوا يعملوا لايف، هل ده معناه أن الفنانين بيشتغلوا فى الدعارة”.

93547193 259526808773631 3261920609252147200 n - الساعة الخامسة والعشرون
حنين حسام

وأضافت، “لايكى هو أبلكيشن زي تيك توك، وفيها جزء خاص باللايفات فى كل دولة فى العالم، زي ما فى مشاهير عندنا فى مشاهير فى كل دول العالم بيعملوا لايفات، فبعد إذن الناس اللى بتعمل شير ، قبل ما تعملوا حاجة تحروا الدقة، فى ناس بتدمر من ورا اللى بتعملوه.. انا ماطلعتش قولت كلمة خارجة علشان أتمسك.. أنا أول مرة أعيط فى فيديو.. ده انا حتى قولت أنا عاوز أدب وأخلاق ومابحبش الحال المايل، وطلبت بنات محجبة مش بنات عاديين”.

وأردفت حنين، “لم أروج لأى تطبيق سيء السمعة، وكان ليا معارك كتير مع تطبيقات سمعتها وحشة.. وأى حد بيشتغل فى التيك توك لازم يكون عارف أن فى لايفات.. الحاجات الوحشة بتتعمل فى السر مش فى العلن.. فى أسر كتير مش لاقية تاكل واللايفات ديه بتصرف عليهم.. كل اللى بيعملوه بيفتح الليف ويتكلموا أو يهزرو ويرسموا.. مش بيعملوا حاجة وحشة.. الضرب فى الميت حرام .. هو الناس علشان تعمل محتوى تتبلى ع الناس.. فى ناس جاهزة بتعمل أقذر حاجة .. ماسك فيا أنا ليه”.

واختتمت، “هتستفادوا ايه لما تدمر البنى آدم، سبق قبل كده والناس دمرت ناس كتير .. لو انت مش عاجبك المحتوى ماتتفرجش.. بس احنا كمان لينا أهل “.

على اثر ذلك, قرر الدكتور محمد الخشت، رئيس جامعة القاهرة، الطالبة حنين حسام, الملتحقة بكلية الاثار جامعة القاهرة, الى التحقيقات, بسبب قيامها بسلوكيات تتنافى مع القيم والتقاليد الجامعية وايضا مع الاداب العامة.

واصدر الدكتور الخشت, بيان رسمى عن جامعة القاهرة قال فيه, ان جامعة القاهرة قد تلقت عددا من الرسائل فى اطار ان هناك فتاة تنتمى لجامعة القاهرة, حيث قامت بدعوة الفتيات الى الجلوس فى غرفهم وفتح الكاميرات وتسجيل فيديوهات غير لائقة مقابل مبالغ مالية طائلة, واثارت ضجة كبيرة على مواقع التواصل الاجتماعى “فيس بوك”.

94689470 3192582564109513 5174016852312981504 n - الساعة الخامسة والعشرون
حنين

واوضح الدكتور الخشت, انه قام على الفور بعمل بحث دقيق لكشف اسم الفتاة بين الكليات بعد تلقيه الرسائل, شار الى انها طالبة باقية للإعادة بالفرقة الثانية بكلية الآثار، واكد على أنه تم إحالة الطالبة إلى التحقيقات لاتخاذ الإجراءات القانونية ضدها.

كما ان الدكتور الخشت, شدد على اتخاذ اقصى عقوبة ضد الطالبة حنين حسام, وقد تصل عقوبتها بحرمانها من دخول الجامعة واستكمالها التعليم نهائيا داخل الكلية.

قد يهمك ايضا:

بعد ياسمين صبرى .. درة تعيش قصة حب مع رجل اعمال مصرى

هيفاء وهبى تمارس الرياضة مع والدتها بطاقة وضحك .. فيديو

حلا شيحة تثير ضجة برسالة غامضة بعد انتقادات تغير شكلها

محمد رمضان يرد على نجيب ساويرس بعد دفاعه عنه

رابط مختصر

اترك تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.


شروط التعليق :

عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.